CUBA LIBRE!

Det var ett tag sedan jag uppdaterade något men det glömdes lite av när min semester började. Den kan jag ju börja med. Som ALLTID med Annika Lenart så var semestern helt fantastisk! Hon kom först till Mexico och vi tog det lugnt där på stranden i någon dag. Sedan drog vi till CUBA! Dock blev hon sjuk första dagen. Jag som för en gångs skull ville vara turist så hade jag gett henne i uppgift att läsa in sig på Kuba så att hon skulle kunna visa mig runt. Hennes förberedelser var bra med guideböcker och kartor men jag fick helt enkelt klara mig själv första dagen. Ensam blond i Havanna så vandrade jag ut med guideboken i högsta hugg. WOW vilken stad! Det kändes som om jag hade färdats 60 år tillbaka i tiden. Havanna består av gamla vackra byggnader, amerikanska bilar och i varje gatuhörn står det en orkester och spelar salsa musik. På dagens meny står det kyckling, ris, bönor och en Mojito till maten :) En mojito köpte du för ca. 30 sek.
När Annika hade frisknat till så tog vi oss en två-dagars utflykt till Santa Clara, där vi besökte Che Guevaras gravplats. Vi fortsatte mot Cien Fuegos, Trinidad (kan varmt rekomenderas) och Sant Spiritus. Väldigt intressant att få se andra delar av Kuba också.




Vi gjorde även ett besök på den andra sidan av ön, till Viñales och Pinar del Rio. Så vackert!!! Här var det tobaksplantage överallt och självklart köpte vi på oss lite cigarrer, bla Fidel Castros favorit cigarr.
Hela Kuba är fantastiskt men min favorit var nog ändå Havanna. Här drack vi Hemingways Mojitos på La Bodegita del Medio, där du var tvungen att köa för att komma in.

Är du en mat-fantast som vill testa nya spännande smakupplevelser så ska du INTE åka till Kuba. Maten var nog bland det sämsta jag har varit med om. Sista kvällen hittade vi (med hjälp av Annikas guidebok från 1990) en restaurang med arabisk mat. Den var fantastisk men annars stoppade vi inte mycket gott i munnen, förutom mojitos och cuba libres då.

Tillbaka i Mexico så njöt vi bara av livet och spenderade lata dagar på stranden. Jag fick även besök av Sari men tyvärr kunde jag inte stanna kvar så länge, tror vi fick 4 dagar ihop innan jag var tvungen att flyga vidare.

Nästa stopp: Rhodos.

Kallt, blåsigt och dåliga lägenheter. Kändes så där men ändå kul med en ny arbetsuppgift, manager.

Nu har jag redan varit här i tre månader och jag trivs bra. Vissa dagar saknar jag Mallorca så himla mycket men försöker att inte tänka på det. Men allt funkar bra här, det enda jag inte gillar är mitt boende som är litet, trångt och ligger mitt på bargatan.
Idag fick jag ändå min semester bokad!! Så himla glad! Jag flyger först till Sverige, spenderar 4 dagar där med nära och kära, ska tom försöka hinna en snabbis till Dalarna. Sen drar jag till MEXICO!!! Jag kan inte hålla mig! Skulle egentligen till Mallorca men hotellen är lika dyra som ett flyg till Mexico så då drar jag hellre dit. Blir där i 8 dagar, återvänder till Sverige en dag och sedan tillbaka till Rhodos. Känns som en helt fantastisk semester!

Sen kommer jag tillbaka till Rhodos, får besök av Johanna och lilla Miranda, äntligen får jag träffa er!!

Sen är det mindre än två månader tills det är dags att åka vidare, Mexico för tredje säsongen, men den här gången som manager. Ska bli jätte kul och jag är så peppad!!

Ska bli bättre på att uppdatera här också men det händer inte så mycket i mitt liv nu, spenderar ca 10 h på kontoret dagligen, går till gymmet och sen hem och sover. Så semestern är efterlängtad, 6 v kvar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback