Barcelona, som att komma hem.

I lördags stack jag och Annika till Barcelona. Efter två timmars försening pga trasig ac på planet kunde jag äntligen landa i europas härligaste stad.

Vi tog bussen till vårt hostel och checkade in. Otroligt vacker byggnad i Born med nästintill 5 m högt i tak. Något slitna rum men ändå helt okey. Vi fick betala 2000 sek för 4 nätter inklusive frukost (mögliga mackor och nutella).

Middagen blev självklart på Princessa 23, som jag och mamma hittade av en slump för några år sedan.

På söndagen gjorde vi ett försök att försöka få tag på fotbollsbiljetter till sista Barca-matchen. Även om vi redan visste att det var omöjligt. Men vi fick iallafall säga hej till Camp Nou.
Sedan var vi lite kulturella. Vi var och tittade på Sagrada Familia. Visst, jag har åkt förbi den byggnaden varje dag i 6 månaders tid men det är ändå lite nostalgi att se den igen.
Sedan tillbaka in till stan för en god lunch på tapas-båten i hamnen. Tapas, rose och solning. Känns som att komma hem. På eftermiddagen blev det lite museum på programmet. Vi besökte Picasso-museét, som var lite av en besvikelse (tur att det var gratis). De mest kända tavlorna fanns inte ens där. men nu har vi sett det iallafall.
Vi gick sedan förbi ett stort Olmek-huvud (olmekerna var bland de första människorna i Mexiko och deras historia bygger på enorma stenhuvuden, 5-20 ton tunga, som man har hittat från deras tid) i ett fönster. Tydligen var det också ett museum men statyer och liknande från USA, Canada och Mexiko. Riktigt intressant att se faktiskt. Kanske för att jag är Mexiko-tokig.
På vägen hem gick vi förbi Santa Maria Catedralen och den är så otroligt vacker! Ska jag någonsin gifta mig så får det nog bli där. Vi fick tom se ett katalanskt dop, nästan iallafall...

På kvällen promenerade vi upp till Plaza cataluña där de hade storbilds tv och visade matchen. Mäktig känsla med allt folk i matchtröjor som hejar, skrattar och sjunger. 4-0 till Barca kunde väl inte bli bättre?
Middagen blev på La Rita med den underbara Ruccola-salladen och tonfisk till varmrätt. Lika gott som alltid!!

Måndagen blev en shoppingdag. Vi började i Gracia och arbetade oss neråt. Lite för myckt pengar spenderades som alltid i Barcelona. Ett besök i La Boqueria var också ett måste. Köpte lite frukt, serano, ost, oliver och fikon som vi tog med till bryggan i hamnen och avnjöt. Efter att ha solat lite i hamnen så promenerade vi hem och gjorde oss i ordning för en utekväll.
Lite kläm och känn i El Ravals alla second hand butiker innan vi slog oss ner på Rosa Raval. Jag visste att det var en mexikansk restaurang men att den var sååå mexikansk visste jag inte. Vi drack Michelada (öl med soya, salt, lime och chili) och åt buritos med habanero (galet stark chili sås). Menyn var som hämtad från mexiko och tom lime soppan med nacho chips och ris serverades. Mycket bra val att starta kvällen på. Efter middagen gick vi till Rosa Negra. Samma restaurang som vi satt på tidgare bara att den ligger mer centralt. Där tog vi oss några Jordgubbs mojitos och hade det riktigt trevligt.

Eftersom det var måndag så var det ju också ett måste att gå till Shoko ( vi var nog där varje måndag under min Barcelona-tid). Vi lyckades komma in gratis och ganska snabbt fylldes stället med folk. Riktigt trevligt hade vi och blev kvar tills de stängde. Ett försök att komma vidare till Opium men inträdets pris stoppade vår magra budget.

Tisdagen tog vi igen oss lite efter alla promenader som vi utsatt våra stackars fötter för tidigare. Vi åkte upp till Parc de Montjuic och hade med oss lite pick-nick från La Boqueria. Solade oss lite i parken och tog oss efter lunch ner mot stan igen. Ännu ett besök gjorde vi på tapas båten där solen lyste riktigt varm och gav oss en snygg bonnbränna.
Det blev sedan ännu ett shoppingbesök vilket plånböckerna inte gick med på så vi satte oss istället vid barcelona catedralen och solade och tittade på folk. Jag tror vi båda blev lite deprimerade just vid den stunden att det faktiskt är sista dagen. Jag ställer mig också frågan, varför flyttade jag härifrån? varför hade jag sådan hemlängtan när jag bodde här?

Middagen blev på Rosa Negra med god mat, mojitos och söt personal. Vi blev kvar där ganska länge tills vi vid midnatt tog oss en promenad innan vi gick hem.

Onsdagen gick vi upp tidigt för att packa. Upptäckte att frukosten var möglig så vi gick istället till stranden för att äta frukost. Annikas flyg skulle gå något tidigare än mitt men jag följde ändå med till flygplatsen. När hon gått igenom säkerhetskontrollen sätter jag mig ute i solen och läser lite. Upptäcker sedan att mitt flyg är 2 h försenat! Sitter alltså på flygplatsen från 12-19. Lite segt men med en spännande bok och svenskt godis flöt timmarna på ganska bra.

I Palma hämtade kollegorna upp mig och vi åkte upp till Alcudia för den årliga poolfesten hos ägaren av flera restauranger i Alcudia. Vädigt trevligt...

Idag har jag varit ledig också så jag har hunnit tvätta allt och även suttit uppe på taket och fått lite färg.

En vacker dag kommer jag nog flytta tillbaka till Barcelona, det kändes ju som att komma hem.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback