En vanlig arbetsvecka.

Nu har det gått en hel vecka sen senast jag skrev. Tiden bara flyger iväg och jag börjar bli stressad att det snart är april och jag måste åka härifrån. Men jag hoppas, hoppas att jag får komma tillbaka nästa vinter. Jag VILL!

Förra söndagen hade jag min första utflykt. Vi var och simmade i cenotes (naturliga hål i marken). Först var vi till en öppen cenote. Ser ut som en bassäng mitt i djungeln. Sedan en stängd cenote, en grotta med stalagmiter och stalaktiter. Och sedan snorklade vi i en vacker laguun, och såg havssköldpaddor.
Mexiko har väldens största undervattenssystem, såkallade cenotes. Här kan man snorkla bland stalagmiter och stalagkiter.
I måndags var vi lediga och låg på stranden hela dagen. Riktigt skönt att bara ta en dag att slappna av och inte göra något alls. På kvällen var vi på bio, solo para parejas, riktigt rolig. Skrattade så jag grät.

I tisdags var det utflykt igen. En katamarantur på karibiska havet. helt underbart. Vi gjorde stopp för snorkling, stannade på en vacker strand och åt lunchbuffé och sedan besökte den vackra ön isla Mujeres, kvinnornas ö.
På vägen hem seglade vi och såg på solnedgången. Sååå fint. Gästerna fick dessutom massa tequila i sig =)

Onsdags besökte vi Coba och Tulum. Arkeoligiska mayaruiner. Nohoch-Mul är den högsta med hela 42 m. Jag klättrade upp till toppen. Upp, inga problem men det var värre ner. Skaplig träningsvärk i låren fortfarande.
Tulum är helt underbart vackert! Så himla fint! (check the pictures)

42 meter hög pyramidAbsolut vackrast belägna mayastaden

Onsdag kväll bev det utgång också, en vän från norra mexiko kom på besök så vi hade lovat att vi skulle gå ut med honom. Det var kul, lite salsa & reggaeton. Kom dock inte hem förens 4 och skulle upp 6 igen. men det var lugnt för på torsdagen var jag med gästerna när de skulle simma med delfiner. Min funktion: översättare =)
Så en riktigt härlig morgon. Var sedan till immigrationen för att bli mexare på riktigt =) nejdå, bara fixade med mitt arbetstillstånd. De kollar ögonfärg, knäpper kort som om jag ska in i fängelse, vill ha föräldrars namn och de vill tom veta om man har tatueringar eller ärr på kroppen. Men det gick bra så nu kan jag arbeta lagligt. De märkte inte att min namn är fel i visumet heller.

Så det var lite hur en normal arbetsvecka ser ut. Inte helt fel va? Nu har jag lite siesta så jag ska plugga till chichen itza, ska nog ha den utflykten på onsdag. 3 h prat i bussen, sedan 1,5 h guidning inne på området. Så mycket att lära sig.

Ikväll blir det nog bio igen, kostar bara 50 pesos (30:-). Ska se 2012, om hur mayaindianerna har förutspått jordens undergång 2012. Och det är ju delvis det jag kommer prata om  på utflykten på onsdag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback